Thursday, November 3, 2011

adat vs realiti

bismillah...
assalamualaikum....

salam 1 malaysia~ hopefully pembaca semua sihat sentiasa dalam lindungan dan rahmatNYA.. hari ni nak cerita tentang kehidupan kita.. pernah x masa kecik2... or sekarang pun masih ada lagi parents kalian pesan "jangan cakap dengan oarang yang kita x kenal". Tetapi... dalam kehidupan sekarang ni.. persekitaran sekarang.. dengan slogan 1 malaysia bagai... kita kena bersatu untuk mengeratkan perpaduan antara kaum... kan perpaduan penting dalam kemerdekaan. secara realitinya, kita kenalah bertegur sapa kaaan... okey.. afaz dah merepek..

ceritanya mcm ni.. tadi pagi afaz teman adik afaz pergi beli nasi lemak.. then lalu la depan satu kedai mamak ni.. ade la sorang customer tu tegur kitorg.. "adik, sudah makan ka?" ok.. dalam situasi macam ni.. korang mestilah x kenal kan sape mamat tu... lagi pulak die indian.. korang balas x teguran dia? hurmmmm... afaz hanya mampu balas dengan senyuman dan anggukan kepala jer.. *padahal baru nk g bli makanan.. 

well, kita kan satu malaysia.. memang sepatutnya kita beramah mesra sesama masyarakat kan.. tapi memang sifat afaz yang susah nak bercakap dengan orang.. tu yang kekok skit bila org tegur mcm tu.. padahal small matter jek pun.. atuinye pun~  tapi jangan lah terlebih mesra.. kang lain pulak jadinya... itu je.. just orang melayu ni banyak sangat adat dan pantang larang.. bukan nak kata adat dan pantang larang tuh dah x relevan... cuma kena lah sesuaikan ikut keadaan.. jangan main hentam je.. kaaaaan. 

okey.. sekian.. =)

No comments:

Post a Comment